kayhan.ir

کد خبر: ۵۳۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۷

جزئیات بندهای توافق 7 ماده‌ای ایران و آژانس منتشر شد

در پی دو روز نشست نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران، متن تفاهم‌نامه 7 ماده‌ای بین طرفین در خصوص چگونگی ادامه همکاری‌‌ها منتشر شد.

در پی دو روز نشست نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران، متن تفاهم‌نامه 7 ماده‌ای بین طرفین در خصوص چگونگی ادامه همکاری‌‌ها منتشر شد.
نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران، ضمن بررسی اقدامات اولیه مرتبط با بیانیه تهران(20 آبان‌ماه)، در خصوص چگونگی ادامه همکاری‌‌ها مذاکره نمودند.
در این مذاکرات «تروواریورانتا» معاون امور پادمان‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تقدیر از همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و ابراز رضایت از روند موجود، اعلام نمود که مدیرکل آژانس در گزارش آتی خود به شورای حکام این همکاری‌‌ها را مورد توجه قرار خواهد داد.
موضوعات جدید توافق شده جهت همکاری‌های داوطلبانه، علاوه بر بیانیه تهران در راستای تفاهمات صورت گرفته در قالب برنامه اقدام مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 شامل موارد زیر است:
1- ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با معدن ساغند یزد.
2- ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و دسترسی مدیریت شده مرتبط با کارخانه تغلیظ اردکان.
3- تحویل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR-40 (اراک).
4- اتخاذ اقدام در جهت به نتیجه رسانیدن رهیافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک).
5- ارائه اطلاعات مورد توافق طرفین و تنظیم بازدید فنی از مرکز لیزر لشکرآباد.
6- ارائه اطلاعات مواد چشمه[source material]، که هنوز به ترکیب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و یا غنی‌سازی نرسیده‌است، شامل واردات چنین موادی به ایران و استخراج اورانیوم از فسفات توسط ایران.
7- ارائه اطلاعات و توضیحات به آژانس به منظور ارزیابی اظهاریه ایران در مورد نیاز یا کاربرد توسعه EBW (نسل جدید چاشنی‌های ایمن)
بیانیه مشترک ایران و آژانس
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان دو روز مذاکرات فشرده در تهران، بیانیه مشترکی را صادر کردند.
در این بیانیه که ابتدا به زبان انگلیسی توسط «ترو واریورانته»، معاون مدیر کل آژانس قرائت و سپس رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس فارسی آن را قرائت کرد، آمده است: جمهوری اسلامی ایران و آژانس در تاریخ 12 و 13 بهمن 92 جلسات فنی سازنده‌ای را در قالب چارچوب برای همکاری که بین طرفین در نوامبر گذشته توافق شد برگزار کردند. در طول این جلسات، دو طرف پیشرفت در اجرای اقدام عملی اولیه که 3 ماه پیش توافق شد را مرور کردند.
در ادامه این بیانیه آمده است که ایران گام‌های عملی اولیه را که پیش‌بینی شده بود، اجرا کرده است. این بیانیه می‌افزاید، جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص 7 اقدام عملی که توسط ایران تا 25 اردیبهشت‌ماه 93 اجرا خواهد شد توافق کردند.
این بیانیه در پایان خاطرنشان می‌کند جزئیات اقداماتی که توافق شده به وسیله مدیر کل آژانس به شورای حکام گزارش خواهد شد.
گزارش مدیرکل آژانس
 به شورای حکام  باید مثبت باشد
بهروزکمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر یکشنبه پس از پایان مذاکرات فشرده و فنی جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده انتظار داریم بر اساس فضای همکاری و اطلاعات ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، شاهد گزارش مثبت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام باشیم. وی افزود: ما از واژه‌هایی استفاده کرده‌ایم که معنی خاص خود را دارد که از جمله آنها دسترسی مدیریت شده است بنابر این قرار نیست بازرسان آژانس هیچ گونه دیداری با دانشمندان ما داشته باشند.
کمالوندی با بیان این که رسانه‌‌ها از تکرار برخی مطالب نشریات خارجی و نقل قول افراد غیر معتبر پرهیز کنند، ادامه داد: تاکید ما همچنان بر دسترسی مدیریت شده است و از ابتدا نیز چنین بوده است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات انجام شده طی یکشنبه و شنبه اظهار داشت: همان طور که در بیانیه آمده، ایران تعهدات خود را انجام داده و در مذاکرات از همکاری‌های گسترده ایران قدردانی شده است.
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که آژانس در گذشته بعد از انجام هر اقدام جداگانه ایران نامه‌هایی در مورد روند اجرایی این اقدامات منتشر می‌کرد، آیا اکنون نیز اینگونه است یا خیر، گفت: روش‌های رفع ابهام متفاوت است. می‌تواند از طریق گزارش مدیر کل یا ارائه نامه انجام شود؛ اما بر اساس آنچه توافق شد منتظر گزارش مدیرکل خواهیم بود.
وی اظهار داشت: بازرسی از پارچین جزء موارد توافقات ایران و آژانس نیست.
کمالوندی در پاسخ به این سؤال که آژانس در گذشته بعد از انجام هر اقدام جداگانه ایران، نامه‌هایی در مورد روند اجرایی این اقدامات منتشر می‌کرد، آیا اکنون نیز اینگونه است یا خیر؟ گفت: روش‌های رفع ابهام متفاوت است. می‌تواند از طریق گزارش مدیر کل یا ارائه نامه انجام شود اما بر اساس آنچه توافق شد منتظر گزارش مدیرکل خواهیم بود.
بازدید مدیریت شده از ساغند مراکز لیزر لشکرآباد و کیک زرد اردکان
همچنین یک منبع مذاکره‌کننده ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت وگو با  مهر در مورد توافق‌های صورت گرفته در این دوره از مذاکرات بین ایران و آژانس گفت: بازدید از مرکز لیزر لشگرآباد، بازدید از کارخانه تولید کیک زرد اردکان یزد، بازدید مدیریت شده از معدن ساغند، قدم برداشتن در راه رهیافت پادمانی اراک، ارسال پرسشنامه طراحی راکتور‌ها و یک مورد مربوط به «ای بی دبلیو» از مطالعات ادعایی از موارد مورد توافق ایران و آژانس بود. وی افزود: ارائه اطلاعات و بازدید همزمان صورت می‌گیرد و در هر بازدیدی اطلاعاتی نیز ارائه می‌شود.این منبع خاطرنشان کرد: نظر آژانس درباره اقدامات صورت گرفته از سوی ایران مثبت بود و در گزارش آینده آقای آمانو قطعاً این موارد ذکر خواهد شد.